KATEGORIER

Installationsexempel 4 - H-version



Här är kopia på besiktningsföretagets dokument om fordonet:

Viss identifieringsinformation är kryssad, men om du har frågor skicka dem till info@lohelectronics.se.

"Intyg för ombyggnation av lätt lastbil till A-traktor.
Fordon: Ford Ranger 4X4 Super Cab
Regnr: XXXXXX
Vin nr: WF0LMDE401WXXXXXXX
Motor: MD25TI DEO4S12
Max varv: 4900 rpm
Växellåda/tillsats: 5MT
Växellådsnr: M25T20204718544A 5354
Utväxling växellåda:
1:an 4,25
2:an 2,356
3:an 1,428

Utväxling tillsats:
Lågväxel: 2,211
Högväxel: 1,00
Bakaxel utväxling: 4,4441
Fälgstorlek: 16 tum
Däckdimension: 215/65 R16
Däckens rullomkrets: 2068,62
Källa: http://wwww.rullomkrets.se
Formel/fart med lägsta växel
1:an + låg vid 2/3 av max varv:
3266/4,25/2,211/4,4441*2068,62*0,06 = 9,707 km/h
Fart med högsta växel
3:an + hög vid inställt värde:
1530/1,428/1,00/4,4441*2068,62*0,06 = 29,923 km/h

ÄNDRING AV URSPRUNGSFORDONET
2 stycken klaffstolar är bortmonterade bakom framstolar. En hatthylla är byggd på en fackverkskonstruktion bestående av 30 x 30 mm fyrkantsrör klädd med 1mm plåt som är punktsvetsad/helsvetsad permanent. När framstolarna är i sitt bakre läge och ryggstödet är inställt i normalläge så finns det ett mellanrum mellan stol och hatthylla på 5 cm.
Hatthyllan är byggd så att den går upp till underkant på bakrutan och på så vis effektivt reducerar utrymmet bakom framstolar.
Flaket är utrustat med ett barlastutrymme med en storlek av 1000 x 800 mm = 0,8 kvm
Barlastflaket/utrymmet är placerad över det bakre hjulparet.

BEGRÄNSNING AV HASTIGHET OCH DESS FUNKTION

Bredvid kardanaxelns mitt sitter en induktiv givare som räknar varv på kardanaxelns knut, denna ger pulser till en regulator som är placerad vid dieselpumpens elektriska magnetventil.
När pulserna till regulatorn når inställt värde bryter den strömmen till dieselpumpens elektriska magnetventil. Om pulserna från induktiva givaren skulle försvinna så går automatiskt varvtalsregulator in och bryter vid inställt varvtal, så traktorn max gör 30 km/h.
Denna märks av när traktorn står stilla för då ger inte givaren någon puls. Skulle regulatorn gå sönder av någon anledning kommer ingen ström fram till dieselpumpens elektriska magnetventil.
All elektronik så som givare, regulator, kablar, och dieselpumpens elektriska magnetventil är inkapslat i metallrör och lådor som är insvetsade och plomberade.
Växellådan har 1:an och 2:an och 3:ans växlar kvar samt tillsatslåda med hög och låg växel, denna växlas med separat spak. 4:an - 5:ans växlar är spärrade i växellådan, reglageaxlar är svetsade så att de inte går att lägga i.
Anledningen till att de inte används är att traktorn inte orkar dra i dessa växlar.
Regulatorn är av h-modell från Loh Electronics AB, induktiva givaren är från samma företag.
Loh Electronics AB
Karlsdalsallén 53
70218 Örebro
Telefon: 019-70 70 360
www.lohelectronics.se
email: info@lohelectronics.se


Bild 1


Bild 2


Bild 3


Bild 4


Bild 5


Bild 6


Bild 7


Bild 8


Bild 9


Bild 10

 


Bild 11


Bild 12

Kommentar till bild 13: Om axeln rör sig, kan avståndet variera. Bättre att sätta fästet så att det följer med ev. rörelser hos axeln.
Bild 13


Bild 14


Bild 15


Bild 16


Bild 17

 

Relaterade produkter

Kommentarer


  • Skrivet av: Hugo
  • |
  • Publicerat: 2018-10-28

Jag undrar varför den ska bryta på varvtal när man står stilla?


  • Loh Electronics AB Fredrik Ejnarsson
  • |
  • Publicerat: 2018-10-29

Den behöver inte bryta vid stillastående, men det är en sidoeffekt av kravet att om hastighetssignalen uteblir av någon anledning så ska den gå över i varvtalsmode och bryta på varvtal. Bilen behöver bara röra sig någon dm för att varvspärren ska släppa.


  • Skrivet av: Mathias
  • |
  • Publicerat: 2018-03-06

Med er elektroniska lösning måste man spärra växellådorna över huvud taget? Känns som ett onödigt moment.


  • Loh Electronics AB Rolf Loh
  • |
  • Publicerat: 2018-03-07

Jo, det behövs ändå,, Det är så att för godkännande krävs att varvtalet ska kunna begränsas om signalen från den induktiva givare uteblir av någon anledning. Då går regulatorn över och begränsar på varvtal och ska då vara inställd att bryta vid 30 på högsta användbara växel. Så när bilen står stilla, är varvtalet begränsat. Så fort den rör sig är det enbart hastigheten som begränsar oavsett vilken växel man använder. Men, på t.ex 4:an och 5:an blir det alldeles FÖR lågt varvtal och det går inte att ”komma igång”. Så låda nr 2 behöver inte spärras, men den första behöver man ta bort översta växlarna.


  • Skrivet av: Håkan
  • |
  • Publicerat: 2018-03-04

Krävs det verkligen att man kapslar in/plombar hastighetsgivare på kardanknuten? Det enda som händer om man trixar med den är väl att regulatorn minskar varvtalet till laglig hastighet på högsta växel.


  • Loh Electronics AB Rolf Loh
  • |
  • Publicerat: 2018-03-05

Det som krävs är ”det ska vara svårt att manipulera installation och inställningar”. Vilken nivå att skydd som behövs bestämmer besiktningsmannen.
Men annars är det som du säger, stör man givaren så bryter regulatorn på varvtal i stället.


  • Skrivet av: Ivan
  • |
  • Publicerat: 2018-01-25

Vad är det för slags rör ni kapslat in kablarna i? Varför inte ta den böjliga varianten hela vägen? Vart får man tag på detta??


  • Loh Electronics AB Ludwig Loh
  • |
  • Publicerat: 2018-01-26

Det finns tyvärr ännu inga utförliga anvisningar hur det ska vara utfört, utan bara ”det ska inte vara lätt att manipulera installationen”. Våra kunder har hittat olika lösningar genom att diskutera med sitt besiktningsföretag. Den känsliga biten är drivning av tändpspole/magnetventil ska vara väl skyddad vilket tolkas som att måste ta sönder saker och bryta plombering för att ta sig in. Någon använde hydraulslang med svetsade anslutningar. Någon använde duschslang med förskruvningar (billigt men intre lika bra). Sensorledningar från hastighetssensor och varvtal behöver vara robust utförd men inte lika högt skydd. Men besiktningsmannen bestämmer, så kontakta och berätta hur du tänker göra.


  • Skrivet av: Elias
  • |
  • Publicerat: 2017-12-21

Vart har ni tagit varvtalet ifrån? Finns det något smidigt ställe istället för att plocka isär generatorn?


  • Loh Electronics AB Ludwig Loh
  • |
  • Publicerat: 2018-01-05

Ja, man kan ta signal från kamaxelgivare t.ex. Tyvärr har den så svag signal så man måste ha en förstärkare till den i så fall.


För att lämna en kommentar, logga in

Du kanske gillar

Produkten är för tillfället slut på lager. Skriv in din e-postadress så meddelar vi dig när den kommit in på lager igen.