KATEGORIER

Vilken varvtalsregulator passar min bil?



Korta tumregler vid val av varvtalsregulator för bensindrivna bilar :

0. Den regulator som nu är aktuell är H-regulatorn. Den passar alla bilar. Bensin-motorer och Diesel-motorer, även dieslar med "common-rail". Den kan besiktas och godkännas och ger då en A-traktor som kan köras på behagligt lågt varv. Den kräver dock lite mer installationsarbete.

För övriga "gamla" lösningar se vidare:

1. När jag står och tittar ner i motorrummet sitter min tändspole på vänster sida och är runddå ska jag använda Standard-versionen. (gäller främst Volvo..)

2. När jag står och tittar ner i motorrummet sitter min tändspole på högersida och har en fyrkantig formdå ska jag använda E-versionen. (på Volvo fr.o.m 1991 har vissa bilar ett annat tändsystem)

3. Många äldre japanska bilar har en (1st) tändspole där man kommer åt anslutningarna. Då kan standard-versionen användas.

4. Har bilen fler än en tändspole så kan man använda D-versionen (även H-regulatorn). Då matas alla tändspolarnas 12V från den blå utgången på D-regulatorn. D och H har en kraftig halvledarswitch som orkar driva mycket ström. Den kan också driva ett relä om väldigt mycket ström behövs.

5. På Diesel-bilar är det D-versionen (eller H) som gäller. Man driver antingen magnetventilen till bränslet, eller spridare via ett relä på varje spridare. Det brukar vara svårt att hitta en bra signal att mäta varvtal i dieselmotorer, därför rekommenderar vi att använda en induktiv givare och mäta hastighet i stället.

6. Ska du bygga och sen besikta din bil, använd H-regulatorn så blir det en bil som är godkänd och ändå användbar (lågt varv i 30)

Läs vidare om du behöver mer hjälp eller är intresserad av mera information:

Vi får ofta frågor om vilken typ av varvtalsregulator som passar en viss bil. Vanligast är Volvo, och oftast är det då vår "standard"-version som ska användas. Dock från ca 1991 hade Volvo tändsystem på vissa bilar där tändspolen är ihopbyggd med ett drivsteg, och då är det vår "E"-version som gäller.

Sen finns förstås en mängd bilar med olika varianter av tändsystem, många kan använda "standard", en del måste ha E-versionen. Det finns sex-cylindriga motorer som har 3 tändspolar och Volvo har en 6:a som har sex tändspolar! I de fallen kan D-versionen med fördel användas. Kontakta oss för info om du är osäker.

En del har speciella önskemål, läs om en intressant användning av Diesel-versionen här: Diesel med pulsgivare

Här är lite om standard resp, E-versionen:

Standardversion
Detta är den vanligaste versionen. Har du en vanlig tändspole som sitter som på bilden är det standardversionen du skall ha. (här på Volvo 740)

Oavsett om tändsystemet är brytarlöst eller inte, så passar standardversionen om tändspolen ser ut som på bilden.
Tändspolen sitter i vänstra övre hörnet och skymmer lite av den vita skylten.
Anslutning sker till de två kontakterna till höger och vänster om tändkabeln.
standardversion
E-versionen (elektroniskt tändsystem)
Den med slutsteg integrerade tändspolen sitter på bildens högra sida (bilens vänstra sida), nr 420 på skissen nedan.
In till tändspolen kommer en grå kabel (B) som klippes av. Sätt på skarvdonen som medföljer så att varvtalsregulatorn kan kopplas in.
Den blå kabeln från varvtalsregulatorn kopplas till (B) på tändspolen, och den gula kopplas till den andra.
Här visas Volvo 740, andra bilar kan se annorlunda ut.
eversion
eversion

 

Här är en tabell som också kan ge viss vägledning:

Relaterade produkter

Kommentarer

Ingen kommentar har skrivits..

För att lämna en kommentar, logga in

Du kanske gillar

Produkten är för tillfället slut på lager. Skriv in din e-postadress så meddelar vi dig när den kommit in på lager igen.