Varvtalsregulator D-version för flera tändspolar, Diesel eller hastighetsavkänning
Varvtalsregulator D-version för flera tändspolar, Diesel eller hastighetsavkänning
990 kr
Loh Electronics

Varvtalsregulator D-version för flera tändspolar, Diesel eller hastighetsavkänning

Artikelnummer: 03-163
Lagersaldo: 63st
Redo för omgående leverans.


Bruksanvisning
990 kr

Tillgängliga alternativ

Varvtalsregulator till bilar eller A-traktorer D-version Varvtalsregulator, D-version för bl.a dieselmotorer, motorer med flera tändspolar eller om man vill mäta och bryta på hastighet i stället för varvtal Kopplas till generatorns utgång för varvräknare eller ... läs mer

Varvtalsregulator till bilar eller A-traktorer D-version

Varvtalsregulator, D-version för bl.a dieselmotorer, motorer med flera tändspolar eller
om man vill mäta och bryta på hastighet i stället för varvtal

  • Kopplas till generatorns utgång för varvräknare eller till induktiv givare* på drivaxel eller hastighetsmätarutgång på växellåda
  • Styr ventilen för bränsleinsprutning till motorn(diesel), eller matning till tändspolar.
  • Inställning sker på samma sätt som våra övriga regulatorer.
  • Kan användas att driva matningsspänning till tändspolar i de bilar som har 3,4 eller 6 tändspolar t.ex.
  • Kan användas med induktiv givare på drivaxel för att mäta och bryta på hastighet i stället för motorvarv.
  • Kan användas med hastighetssignal från digital hastighetsmätarsignal som finns på vissa Volvo.

Länk till bruksanvisning

Denna version fungerar på samma sätt som övriga varvtalsregulatorer, men är anpassad för bland annat dieselmotorer. Inställning sker genom att man håller ett varvtal och trycker in en knapp. Då lagras varvtalet i ett minne och när brytvarvet överskrides så påverkas utgången som styr ventilen till bränsleinsprutningen (eller matningsspänning till tändspolar).

Den gula kabeln (varvtalsregulatorns ingång) kopplas till generatorns utgång för varvräknare, eller annan signal vars frekvens beror av varvtalet/hastighet. Den blå kabeln (varvtralsregulatorns utgång) kopplas till den elektriska solenoiden som öppnar/stänger bränsletillförseln till motorn. Utgången har en kraftig drivare och ger +12V ut i normalt läge, och 0V ut då brytvarvet överskrids.

Bild på generator med utgång för varvräknare

Den +12V som normalt går till magnetventilen, kan i stället användas som +12V-matning till varvtalsregulatorn (röd kabel). Den blå kabeln från varvtalregulatorn kopplas till magnetventilen. Bilderna är från en D24 Volvomotor.

Bild på anslutningen till ventilen där den blå kabeln skall anslutas

Bryta på hastighet i stället för varvtal?

Genom att mäta hastighet, låta varvtalsregulatorn bryta på hastighet, får man fördelen att man kan varva motorn fritt och oberoende av vilken växel som är i. Man kan mäta genom att montera en givare* på kardan och koppla den till D-versionens gula kabel. Har man en digital hastighetsmätarsignal, kan man använda den och koppla till regulatorn. På Volvo 240 t.ex finns en hastighetsmätarutgång på kardanen från ca årsmodell 1986.

*  Induktiv givare kan vara vår produkt 03-185 eller signal för hastighetsmätaren (den måste dock vara digital med signalnivå mellan 0 och 5V-12V). Tyvärr fungerar det inte med signal från vanliga ABS-givare, de har för svag signal.

Denna modell går även att få med shiftlight-funktion
Shiftlight är ett tillägg till varvtalsregulatorn i form av en blå lysdiod (diam 10mm). Den tänds strax innan det inställda brytvarvet uppnås. Det indikerar alltså "snart uppnås brytvarvet" och man kan lättare hålla sig inom önskat varvtal. När brytvarvet överskrids och tändpulserna tas bort, släcks ochså lysdioden och ger även på så sätt indikering att brytning sker.

Om du är osäker på vilken varvtalsregulator som passar till din motor, kolla här:
Vilken typ av varvtalsregulator skall jag ha?

Skriv ut produktsidan

Skriv en recension

Relaterade bloginlägg