Loh Electronics

Hastighetsregulator H-CAN med integrerad APP-sensor

Slipp kablar till generator och induktiv givare - här tas alla signaler som behövs direkt från bilens CAN-nätverk! Inkoppling sker genom att ansluta till bilens CAN-bus nätverk genom CAN Hög och CAN Låg på valfri plats i bilen. Normalt finns dessa lätt åtkomliga på pl... läs mer
Artikelnummer: 03-140
Lagersaldo: Fler än 100st

Bruksanvisning
Bilaga till bruksanvisning för Volvo-bilar
Fri frakt
3 990 kr

Tillgängliga alternativ

Slipp kablar till generator och induktiv givare - här tas alla signaler som behövs direkt från bilens CAN-nätverk!
Inkoppling sker genom att ansluta till bilens CAN-bus nätverk genom CAN Hög och CAN Låg på valfri plats i bilen. Normalt finns dessa lätt åtkomliga på plats 6 och 14 i OBD-porten. 

Vår mest avancerade regulator hittills

Detta är den säkraste hastighetsregleringen på marknaden. Rätt inkopplad är den omöjlig att manipulera.  

Denna regulator skiljer sig mot tidigare modeller på så sätt att den inte bryter fordonet till tomgång vid uppnåd hastighetsgräns, den reglerar hastigheten istället. Det innebär att den efterliknar en fartbegränsare i en modern bil tex. Du kan hålla full gas och låta H-CAN göra jobbet. Regleringen till de inställda hastigheten är ryckfri. H-CAN hanterar även "ABS-problemet" som man råkar ut för om man tex programmerar om bilens ECU. Med en vanlig ECU spärrning räcker det med att rycka abs-säkringen, för att åtnjuta fri fart. Detta går ej med H-CAN, som har programvara för att hantera detta scenario.

Varvtalsregulator H-CAN förklaring av safe-mode / felsäkert läge <- "ABS-problemet" förklarat

Dessutom kommer denna med integrerad APP-sensor (gaspedalstyrning). Du behöver inte köpa APP-sensor separat. Den sitter redan på H-CAN. 

OBS! Varje H-CAN programmeras specifikt efter bilmodell. Ange regnr vid beställning. Har du ej regnr, kontakta oss innan beställning. Beställer du en H-CAN med regnr som går till bil där vi ej är säkra på kompatibiliteten, hör vi av oss före leverans. 

Boka ej besiktningstid innan du är helt säker och har verifierat att produkten fungerar i din bil.

Verifierat fungerande bilmodeller (testat fungerande, produkten fungerar dock i många andra bilmodeller också)

  • Audi B7, B8
  • Nissan Navara D40
  • Nissan Navara NP300 -09 och senare
  • Nissan X-Trail -08 och senare
  • Nissan Titan -06 och senare
  • BMW -08 och senare Faceliftade (LCI) modeller
  • Mercedes Benz -09 och senare
  • Mercedes Benz E220 -06 och senare
  • Kia Sorento -07 och senare
  • Mitsubishi L200 -07 och senare
  • Suzuki Vitara -07 och senare
  • Volkswagen Amarok
  • Volkswagen Touareg -07 och senare
  • Volkswagen Passat -06 och senare
  • Volkswagen Beetle -06 och senare
  • Isuzu D-Max -07 och senare
  • SsangYoung -05 och senare
  • Subaru Legacy Wagon -07 och senare
  • Jaguar X-Type -02 
  • Saab 9-7 Tid/TTid -07 och senare
  • Saab 9-3 Tid/TTid -05 och senare
  • Renault Megane -08 och senare
  • Peugeot -06 och senare
  • Citroen -07 och senare
  • Volvo -05 och senare (troligen sena -04 också)
  • ...många flera med samma/liknande OBD-interface

Bilar med verifierade kompatibilitetsproblem

Protokoll som stöds idag

  • ISO15765-4, denna är standard i nyare bilar (CAN 11-bit)
  • ISO14230-4 KWP2000 (anpassning krävs)
  • SAE J1979 (anpassning krävs)

    Databäraren måste vara 500kbit 11- eller 29-bit CAN.

Har du en bil som inte finns i listan och vill att vi stödjer din bil?
Gör då såhär:

1a) Verifiera att det sitter kablar i position 6 och 14 i OBD-porten. Detta är ett grundläggande krav.
1b) Om du har möjlighet: Kolla vilket protokoll din bil använder. Detta kan ibland göras med en vanlig felkodläsare som scannar tillgängliga protokoll för att kommunicera med bilen, anteckna det protokoll som läsaren stannar på när den får kontakt med bilen. Det går också att använda en vanlig dator och en OBD2-adapter för att ta reda på detta. Tex. Toad och Delphi kan också visa detta.

2) Kontakta info@lohelectronics.se med ditt regnr samt att du önskar hjälp att utreda om din bil kan få stöd av H-CAN. Normal införandetid för en ny bilmodell varierar mellan 1-6v beroende på hur omfattande vår anpassning blir. Det kostar inget extra att få hjälp med denna anpassning. 

Denna Varvtalsregulator H-version med CAN-bus interface är i funktion liknande som artnr 03-164, med skillnaden att hastighetssignalen tas direkt ifrån bilens CAN-bus nätverk och således behövs ingen induktiv givare för att mäta hastigheten, samt att den hastighetreglerar automatiskt. Du kan hålla full gas och få hastigheten reglerad till 30 istället för brytning till tomgång tex. Regleringen till inställd hastighet blir ryckfri.

Varvtalsregulator version H är avsedd för A-traktorer (diesel eller bensinmotorer) där hastigheten begränsas enligt de regler som gäller för A-traktorer. Avsikten med denna modell är att kunna mäta och reglera på hastighet i stället för bara varvtal på motorn. Avsikten är också att åstadkomma en lösning som kan accepteras av såväl myndigheter som ägare/användare av A-traktorer. Lösningen medför att man inte behöver använda höga varvtal på motorn, vilket medför buller, hög bränsleåtgång och problem med tillförlitlighet. När brytpunkt överskrides så påverkas utgången som styr gaspedalstyrning ("Appsensor").

Besiktning och intyg
Boka ej besiktningstid innan du är helt säker och har verifierat att produkten fungerar i din bil.
I stort sett alla besiktningsföretag kräver ett intyg på att bilen inte innehåller någon dold funktionsom kan åsidosätta begränsningen i hastighet. Om du planerar att bygga en A-traktor och skall sedan besikta den, skriv ditt regnr i samband med beställning eller kontakta oss i efterhand så tillhandahåller vi ett påskrivet intyg. Vi intygar att regulatorn inte innehåller någon dold funktion för detta. Du får också skriva på att någon annan funktion i bilen inte åsidosätter begränsningen.

Installation
- Anslut CAN Hög och CAN Låg till H-CAN
- Anslut de variabla kablarna från gaspedalen till H-CAN
- Anslut +12v och jord till H-CAN enligt bruksanvisning
- Testa!

Videofilmer, beskrivning och guider

Förklaring av Safe mode / Felsäkert läge

Förklaring och guidning, inställning av gaspedalstyrning i H-CAN

Förklaring av lysdioder vid ingen kommunkation samt kommunikation med bilens canbus

Skriv en recension