Loh Electronics

Varvtalsregulator H-version , för A-traktorbygge utan högt varv för att köra i 30

OBS! Skriv ditt regnr eller chassinr om du vill att vi skickar med ett intyg för besiktning med din varvtalsregulator. Varvtalsregulator till A-traktorer, H-version Se nedan exempel på byggen som blivit besiktade och godkända som A-traktor! Varvtalsregulator, H-versio... läs mer
Artikelnummer: 03-164
Lagersaldo: 262st
Redo för omgående leverans.

1 490 kr

Tillgängliga alternativ

OBS! Skriv ditt regnr eller chassinr om du vill att vi skickar med ett intyg för besiktning med din varvtalsregulator.

Varvtalsregulator till A-traktorer, H-version

Se nedan exempel på byggen som blivit besiktade och godkända som A-traktor!

Varvtalsregulator, H-version, för A-traktorbygge utan högt varv för att köra i 30km/tim.

  • Mäter både hastighet och varvtal, vid rätt installation kan den godkännas av besiktning till A-traktor
  • Kopplas till  induktiv givare på drivaxel eller annan källa för att mäta hastighet, och till generatorns utgång för varvräknare(vissa bilar) eller till annan givare för att mäta varvtal .
  • Styr ventilen/pump för bränsleinsprutning till motorn(diesel), eller +12V-matning till tändspolar(bensinare).
  • Kan alternativt styra gaspedalsignal med tillbehör 03-170 ( lämpligt vid Common-Rail -dieslar och alla bilar med elektrisk gaspedal)
  • Inställning sker på liknande sätt som våra övriga regulatorer. Varvtal ställs in när bilen står stilla, och hastighet när man kör.
  • Kan användas att driva matningsspänning till tändspolar i de bilar som har 3,4 eller 6 tändspolar t.ex.
  • Kan användas med induktiv givare på drivaxel för att mäta och bryta på hastighet.
  • Glöm ej tillbehör som tex. Induktiv givare, hålplatta, kabel eller metallåda om du behöver. Se flik "tillbehör"

Länk till bruksanvisning  
Tips och vanliga frågor om H-versionen
H-version_programfunktionsbeskrivning
Mer info finns under fliken "Datablad" ovan.

Länk till översikt över H-regulator system

Varvtalsregulator version H är avsedd för A-traktorer (diesel eller bensinmotorer) där hastigheten begränsas enligt de regler som gäller för A-traktorer. Avsikten med denna modell är att kunna mäta och reglera på hastighet i stället för varvtal på motorn som skett tidigare. Avsikten är också att åstadkomma en lösning som kan accepteras av såväl myndigheter som ägare/användare av A-traktorer. Lösningen medför att man inte ska behöva använda höga varvtal på motor, vilket medför buller, hög bränsleåtgång och problem med tillförlitlighet. I stället krävs något mer arbete med installationen.

Inställning sker genom att man håller ett varvtal resp. hastighet och trycker in en knapp. Då lagras varvtal/hastighet i ett minne och när brytpunkt överskrides så påverkas utgången som styr ventilen till bränsleinsprutningen (eller matningsspänning till tändspolar).

Induktiv givare kan vara vår produkt 03-185 eller signal för hastighetsmätaren (den måste dock vara digital med signalnivå mellan 0 och 5V-12V). Vill man använda en ABS-givare kan man använda en förstärkare för den (art nr 03-166)

Denna modell går även att få med shiftlight-funktion
Shiftlight är ett tillägg till varvtalsregulatorn i form av en blå lysdiod (diam 10mm). Den tänds strax innan det inställda brytvarvet uppnås. Det indikerar alltså "snart uppnås brytvarvet" och man kan lättare hålla sig inom önskat varvtal.

Besiktning och intyg
Allt fler besiktningsföretag kräver ett intyg på att bilen inte innehåller någon dold funktionsom kan åsidosätta begränsningen i hastighet. Om du planerar att bygga en A-traktor och skall sedan besikta den, meddela oss så tillhandahåller vi ett påskrivet intyg. Vi intygar att regulatorn inte innehåller någon dold funktion för detta. Du får också skriva på att någon annan funktion i bilen inte åsidosätter begränsningen.
Meddela oss Reg-nr så utfärdar vi intyget.

Exempel på installationer med H-versionen:

Exempel 1: Volvo 745

Exempel 2: Suzuki X90

Exempel 3: Volvo 745

Exempel 4: Ford Ranger

Exempel 5: Nissan King Cab   Installationsfilm Varvtalsregulator Version-H | Laglig A-traktor med alla växlar

Exempel 6: Nissan King Cab Tips till dig som skall spärra en king cab med 133hk motorn

Tips för A-traktorbyggare

Inbyggnadsbox för regulator o tändspole

Modifiera generator för varvtalssignal

Induktiv givare information

Mer information om A-traktorer:

Vanliga frågor H-Version

Vanliga frågor FAQ

Vilken varvtalsregulator passar?

 

 

 

Skriv ut produktsidan

Spänningsmatning: 12V-system, nominellt 13,8V max 15V
Strömkapacitet ut på blå kabel: kontinuerligt max 2A, absolut max 10A, resistans från röd (ingång +12V) till blå(utgång +12V) ca 0,2ohm. Använd ett relä för större ström än 2A
Ingång varvtal (Gul kabel): Digital ingång, puls med frekvens proportionell mot varvtal, 0V - 4,5V max 15V.
Ingång hastighet(Brun kabel): Digital ingång, puls med frekvens proportionell mot hastighet, 0V - 4,5V max 15V. Frekvensen måste vara sådan att den ger minst 10-12 pulser per hjulvarv.

Skriv en recension

Relaterade blogginlägg