KATEGORIER

Sök

Bilspecifika tips - Varvtalsregulatorer


Tips på inkopplning av Varvtalsregulator H-version / Bilspecifika tips


Information om hur man tex hämtar hastighetssignal och varvtalssignal, hur man gör brytningen på bästa sätt och liknande. 
Har du kommit på något bra som vi inte listat här nedan? Skicka in tips till oss så hjälper du andra. Maila till info@lohelectronics.se

Varvtalsregulator H-version (03-164)


Volvo

        

  • 740/940
    Varvtalssignal: Ska normalt tas ifrån generatorn.
    Hastighetssignal: Kan tas ifrån givaren i bakaxeln. Kontaktera en strömtjuv vid givaren i bakaxeln, eller kontaktera en strömtjuv på den grönvita kabeln som går in till instrumentpanelen. Observera: givaren i bakaxeln kan vara dålig. Detta kan visa sig på att H-regulatorn inte växlar till hastighetsläge förren bilen närmar sig 5-10km/h. Det är först när H-regulatorn växlar till hastighetsläge som varvspärren släpper och hastighetsspärr träder in. Testa noggrant och är du inte nöjd med funktionen så är det bara att montera vår induktiva givare som är noggran redan vid 4 mätpunkter och blir ännu mer exakt vid flera mätpunkter.

    Generellt Volvo:

    1) Du som monterar induktiv givare i bakaxeln gör med fördel detta på växellådan med hjälp av ett vinkeljärn. Dvs montera den induktiva givaren stumt i bakre växellådan och mät på bultar ut ifrån den bakre växellådan. Det kan inte understrykas för mycket hur viktigt det är att givaren sitter fast ordentligt. Har man monterat sin induktiva givare i karossen kommer man få problem med brytning på olika hastighet, oönskade ryck osv.

    2) Senare årsmodeller av 740/940 har en startspärr som gör att ström ligger kvar på tändspolen även efter man vridit av tändningen. Har din bil denna egenskap måste du ta ström ifrån en annan +12 tändningskälla istället, som följer nyckelströmmen.

    3) Majoriteten av tändspolarna i 740/940 har en tendens att inte ladda ur spänning vid brytning, vilket kan medföra en stark strömspik när regulatorn slår på tändspolen igen efter en brytning. Detta kan göra att regulatorn går sönder, om den inte skyddas av ett relä. För att förebygga detta rekommenderar vi att en diod monteras i ett relä för att förhindra strömspiken att ta sönder regulatorn. Dioden ska då monteras så ström inte kan gå bakvägen från tändspolen in i regulatorn igen. Det är i stort sett bara Volvo 740/940 som lider av detta problem.

  • 240
    Varvtalssignal: Ska normalt tas ifrån generatorn.
    Hastighetssignal: Tas in med induktiv givare monterad i bakaxeln. Montera den induktiva givaren stumt i bakaxeln. Den måste följa med chassirörelser till 100%. Det kan inte understrykas för mycket hur viktigt det är att givaren sitter fast ordentligt. Har man monterat sin induktiva givare i karossen kommer man få problem med brytning på olika hastighet, oönskade ryck osv.

    Använd relä mellan regulator och tändspole/magnetventil.

Nissan

  • Navara D22 -02>
    Varvtalssignal: Kan tas ifrån generatorn eller med vår VF-omvandlare direkt från databoxen. En fördel med VF-omvandlaren är att du slipper riva generatorn samt att signalen kommer ostört ifrån bilen.
    Hastighetssignal: Tas in med induktiv givare monterad i bakaxeln. Montera den induktiva givaren stumt i bakaxeln. Den måste följa med chassirörelser till 100%. Det kan inte understrykas för mycket hur viktigt det är att givaren sitter fast ordentligt. Har man monterat sin induktiva givare i karossen kommer man få problem med brytning på olika hastighet, oönskade ryck osv.

    Brytningen sker mjukt med hjälp av gaspedalsensor 03-170 om din D22 har elektronisk gas.

    Fuel shut-off, hård brytning
    Brytning kan också ske genom att gå in på dieselpumpen (VP44). Hitta den blåvita kabeln, denna heter "Fuel shut-off". Funktionen på denna är tvärtom vad man kan förvänta sig, men blir logisk när man förstår hur den används. 

    När fuel-shut off har 0V, då går bilens motor. När fuel-shut off har +12V, då stängs motorn av. Alltså precis tvärt om jämfört med hur regulatorn fungerar, som normalt har 12V ut när hastighet/varv är under brytvärde, och 0V ut när hastighet/varv är över brytvärde. För att koppla in regulatorn mot fuel shutoff behöver du klippa itu blåvita kabeln på dieselpumpen, montera en likriktardiod så ström inte kan gå bakvägen från dieselpumpen tillbaka in i bilens kabelstam. Montera sedan ett polvändande relä som ger 0V ut till fuel-shutoff när regulatorn är +12V på utgången UT, och 12V när regulatorn är 0V. Montera sedan ytterligare en likriktardiod i samma riktning som den första, så ström inte kan gå bakvägen från bilens egna fuel shutoff till relät. Fullständig beskrivning finns här. Observera att i texten på länken så refereras till "blå kabel" på regulatorn. Denna blå kabel är numera utgången UT.

  • Navara D40 -04>

    Med H-regulator 03-164:
    Varvtalssignal: Tas med fördel ifrån den röda kabeln på kamaxelgivaren. Koppla in dig med en strömtjuv på den röda kabeln och led till H-regulatorns varvtalsingång. Kamaxelgivaren hittar du bredvid huvudbromscylindern, intill torpedväggen.
    Hastighetssignal: Tas in med induktiv givare monterad i bakaxeln. Montera den induktiva givaren stumt i bakaxeln. Den måste följa med chassirörelser till 100%. Det kan inte understrykas för mycket hur viktigt det är att givaren sitter fast ordentligt. Har man monterat sin induktiva givare i karossen kommer man få problem med brytning på olika hastighet, oönskade ryck osv.

    Brytningen sker mjukt med hjälp av gaspedalsensor 03-170.

    Med H-regulator 03-140 (H-CAN):
    Både varvtalssignal och hastighetssignal kan tas ifrån CAN-bussen på Navara D40 -04 och framåt. Se H-CAN på denna länk
    I OBD-uttaget på Navara D40 så är CAN Hög på blå kabel och CAN Låg på rosa kabel.


  • Nissan King Cab 2001 (103hk motorn)
    Hastighet kan tas ifrån originalgivare. Varvtal ska tas ifrån generator.
    Bosse har gjort ett fint dokument gällande installation i en sådan bil, se denna länk.


Denna sida får löpande uppdateringar.
Maila gärna in till oss på info@lohelectronics.se om du vill dela med dig av fordonsspecifika tips.


På denna länk kan man läsa Transportstyrelsens författningssamling angående A-traktorbestämmelser.

Andra inlägg

Produkten är för tillfället slut på lager. Skriv in din e-postadress så meddelar vi dig när den kommit in på lager igen.