KATEGORIER

Sök

Bilspecifika tips - Varvtalsregulatorer

Relaterade produkter


Tips på inkopplning av Varvtalsregulator H-version / Bilspecifika tips


Information om hur man tex hämtar hastighetssignal och varvtalssignal, hur man gör brytningen på bästa sätt och liknande. 
Har du kommit på något bra som vi inte listat här nedan? Skicka in tips till oss så hjälper du andra. Maila till info@lohelectronics.se

Felsökningsguide - nytt!

Klicka här för vår felsökningsguide till Varvtalsregulator H-version (03-164). Prova alltid detta innan du kontaktar vår support. Vi uppdaterar felsökningsguiden löpande.

Varvtalsregulator H-version (03-164) Generell info, frågor och svar

Filmer:
Varvtalsregulator H-version presentation
Varvtalsregulator H-version varvtalsläget beskrivet
Varvtalsregulator H-version hastighetsläget beskrivet
Varvtalsregulator H-version enkel felsökning steg 1
Varvtalsregulator H-version jordloop-filmen

Induktiv givare filmer
Induktiv givare demo
Induktiv givare monteringsexempel

Direkt relaterat material
Samling av pulsande hastighetssignaler i många bilmodeller

Spelar det någon roll om det är automat eller manuell växellåda?

Automat: Enklast o bygga på eftersom man ej behöver röra växellådan. Varvtal ska ställas lågt, typ 1100-1200, så växellådan inte kan växla upp om man bara kör på varvtal. Hastigheten är ju 30 vilket som så där växlar den ej upp heller.

Manuell: Alla växlar som gör att bilen går fortare än 30km/h i det inställda varvtalet för varvtalsläget, ska spärras bort. Detta är i regel alla växlar över 3an. Man brukar bara kunna ha kvar 1,2,3. Detta har inget att göra med 10km/h regeln (som nu är borta) vilket många tror. Det har helt enkelt o göra med att man måste få ha lite varv i varvtalssläget eftersom det är i varvtalsläget man befinner sig vid start. Så står man still måste man kunna ge lite gas. Har man tex 4an kvar så är 30 strax över tomgång i de flesta bilar. Då skulle varvtalet i varvtalsläget behöva ställas till att spärra strax över tomgång. Då kan det bli svårt att komma iväg, speciellt i en uppförsbacke eller om man behöver ge lite gas en kall vinterdag. Stalltipset är att ha 1,2,3 och back kvar, resten spärras bort vid växelföraren så man inte kan få i växelläget. 


Varvtalsregulator H-CAN (03-140) Generell info, frågor och svar

Filmer:
Varvtalsregulator H-CAN förklaring av lysdioder vid CAN-kommunikation
Varvtalsregulator H-CAN förklaring av safe-mode / felsäkert läge
Varvtalsregulator H-CAN inställning och kalibrering av integrerad gaspedalstyrning


Bilspecifikt nedan efter tillverkare:

Volvo

        

  • 740/940
    Varvtalssignal: Ska normalt tas ifrån generatorn.
    Hastighetssignal: Bakom mätarhuset finns en utgång märkt E. Där finns en högupplöst hastighetssignal redo att användas till Varvatalsregulatorn. Original i bilen är detta ursprungligen en hastighetsutgång till farthållaren, men E utgången finns i bilen oavsett om farthållare finns i bilen eller ej. Utgången E har en förstärkt hastighetssignal som är lämpligare att använda än den grönvita kabeln. Vissa 740/940 saknar E utgång, använd då den grönvita kabeln istället.

    940 tips: har du startspärr kan du ej använda gamla +12v matningen till tändspolen. Detta för att 12v matningen ligger kvar efter man stängt av motorn. Då går regulatorn i stopp och det kan dröja en kvart eller mer innan du kan starta bilen igen. Använd annan strömkälla, men det måste finnas +12v hela tiden du drar på startmotorn. Regulatorn måste ha ström hela tiden startmotorn drar.

    Generellt Volvo:

    1) Du som monterar induktiv givare i bakaxeln gör med fördel detta på växellådan med hjälp av ett vinkeljärn. Dvs montera den induktiva givaren stumt i bakre växellådan och mät på bultar ut ifrån den bakre växellådan. Det kan inte understrykas för mycket hur viktigt det är att givaren sitter fast ordentligt. Har man monterat sin induktiva givare i karossen kommer man få problem med brytning på olika hastighet, oönskade ryck osv.

    2) Senare årsmodeller av 740/940 har en startspärr som gör att ström ligger kvar på tändspolen även efter man vridit av tändningen. Har din bil denna egenskap måste du ta ström ifrån en annan +12 tändningskälla istället, som följer nyckelströmmen.

    3) Majoriteten av tändspolarna i 740/940 har en tendens att inte ladda ur spänning vid brytning, vilket kan medföra en stark strömspik när regulatorn slår på tändspolen igen efter en brytning. Detta kan göra att regulatorn går sönder, om den inte skyddas av ett relä. För att förebygga detta rekommenderar vi att en diod monteras i ett relä för att förhindra strömspiken att ta sönder regulatorn. Dioden ska då monteras så ström inte kan gå bakvägen från tändspolen in i regulatorn igen. Det är i stort sett bara Volvo 740/940 som lider av detta problem.

    4) Volvo dieslar kan få problem med magnetventilen när regulatorn styr den. Det kan bli så att den inte återstartar efter att regulatorn brutit. Ta bort fjädern ur magnetventilen så brukar det lösa problemet. 

  • 240
    Varvtalssignal: Ska normalt tas ifrån generatorn.
    Hastighetssignal: Tas in med induktiv givare monterad i bakaxeln. Montera den induktiva givaren stumt i bakaxeln. Den måste följa med chassirörelser till 100%. Det kan inte understrykas för mycket hur viktigt det är att givaren sitter fast ordentligt. Har man monterat sin induktiva givare i karossen kommer man få problem med brytning på olika hastighet, oönskade ryck osv.

    Använd relä mellan regulator och tändspole/magnetventil.

  • Alla volvo från -98 till -04
    H-CAN kan ej användas 00-04. Använd H-regulator med APP-sensor 03-170-VOLVO.
    Se denna byggbeskrivning för lämpligt exempel i en V70 -98 -99 och troligen andra Volvo modeller i samma generation. 
    Här också en byggbeskrivning för S60 -01.

    För årsmodeller -00 till -04 kan både varv och hastighetssignal generellt kan tas ifrån mätarhuset med TwinPulse. Där bakom ska du ha ett tvinnat kabelpar, en grön o en vit kabel. Det är can kablarna. För "nya" generationen Volvo som kom 00 fungerar det alltid med hastigheten och varvtalet. För vissa Volvo modeller fungerar bara hastigheten fram till 04, tex vissa S60 modeller. Varvtalet kan då istället tas ifrån vevaxellägesgivare.

    Årsmod 05->
    H-CAN kan användas i V70 från årsmodell 05 och uppåt.

    Generellt V70 inkoppling till H-CAN eller gaspedalstyrning:
    Kabelposition 5 (ca 0,5v tomgång, gulorange) kopplas till In1 från pedal och från Ut2 vidare till motorstyrning
    Kabelposition 2 (ca 1v tomgång, blåvit) kopplas till In2 från pedal och från Ut2 vidare till motorstyrning 

    Se denna bilaga till bruksanvisningen för H-CAN för mera tips om inkoppling i Volvo. 
    Se denna byggbeskrivning för en XC70 -06 men som kan tillämpas på i stort alla Volvo efter -05 som använder H-CAN.

    Om du får problem med "SRS-airbag omedelbar service" eller liknande efter du tagit bort baksätet i din Volvo så beror det på att SRS systemet känner av att det inte finns några bälten eller bältessträckare kvar bak. Då kan en 470uf kondensator monteras på de lösa kabelsändarna där kontakten till baksätet satt förut, för at avhjälpa problemet och släcka lampan. Efter du monterat kondensatorerna i bilen så måste felkoden släckas med verktyg, den släcks ej av sig själv. 

Saab

        

  • 9-5 diesel -07 
    H-CAN fungerar i denna bil, välj Saab 9-5 i listan. Fungerar inte för bensinmodeller innan 2010. 

  • 9-3 -07
    H-CAN fungerar i denna bil, välj Standard canbus-protokoll i listan. 

Nissan

  • Navara D22 -02>
    Varvtalssignal: Kan tas ifrån generatorn eller med vår VF-omvandlare direkt från databoxen. En fördel med VF-omvandlaren är att du slipper riva generatorn samt att signalen kommer ostört ifrån bilen.
    Hastighetssignal: Tas in med induktiv givare monterad i bakaxeln. Montera den induktiva givaren stumt i bakaxeln. Den måste följa med chassirörelser till 100%. Det kan inte understrykas för mycket hur viktigt det är att givaren sitter fast ordentligt. Har man monterat sin induktiva givare i karossen kommer man få problem med brytning på olika hastighet, oönskade ryck osv.

    Brytningen sker mjukt med hjälp av gaspedalsensor 03-170 om din D22 har elektronisk gas.

    Fuel shut-off, hård brytning (rekommenderas ej, använd gaspedalen istället, på riktigt)
    Brytning kan också ske genom att gå in på dieselpumpen (VP44). Hitta den blåvita kabeln, denna heter "Fuel shut-off". Funktionen på denna är tvärtom vad man kan förvänta sig, men blir logisk när man förstår hur den används. 

    När fuel-shut off har 0V, då går bilens motor. När fuel-shut off har +12V, då stängs motorn av. Alltså precis tvärt om jämfört med hur regulatorn fungerar, som normalt har 12V ut när hastighet/varv är under brytvärde, och 0V ut när hastighet/varv är över brytvärde. För att koppla in regulatorn mot fuel shutoff behöver du klippa itu blåvita kabeln på dieselpumpen, montera en likriktardiod så ström inte kan gå bakvägen från dieselpumpen tillbaka in i bilens kabelstam. Montera sedan ett polvändande relä som ger 0V ut till fuel-shutoff när regulatorn är +12V på utgången UT, och 12V när regulatorn är 0V. Montera sedan ytterligare en likriktardiod i samma riktning som den första, så ström inte kan gå bakvägen från bilens egna fuel shutoff till relät. Fullständig beskrivning finns här. Observera att i texten på länken så refereras till "blå kabel" på regulatorn. Denna blå kabel är numera utgången UT.

  • Navara D40 -04>

    Med H-regulator 03-164:
    Varvtalssignal: Tas med fördel ifrån den röda kabeln på kamaxelgivaren. Koppla in dig med en strömtjuv på den röda kabeln och led till H-regulatorns varvtalsingång. Kamaxelgivaren hittar du bredvid huvudbromscylindern, intill torpedväggen.
    Hastighetssignal: Tas in med induktiv givare monterad i bakaxeln. Montera den induktiva givaren stumt i bakaxeln. Den måste följa med chassirörelser till 100%. Det kan inte understrykas för mycket hur viktigt det är att givaren sitter fast ordentligt. Har man monterat sin induktiva givare i karossen kommer man få problem med brytning på olika hastighet, oönskade ryck osv.

    Brytningen sker mjukt med hjälp av gaspedalsensor 03-170.

    Med H-regulator 03-140 (H-CAN):
    Både varvtalssignal och hastighetssignal kan tas ifrån CAN-bussen på Navara D40 -04 och framåt. Se H-CAN på denna länk
    I OBD-uttaget på Navara D40 så är CAN Hög på blå kabel och CAN Låg på rosa kabel.

  • Nissan Navara NP300
    Gaspedalens inkoppling till H-CAN 
    Grön till In1 och vidare till Ut1
    Svart till In2 och vidare till Ut2
    Med In menas kabel från själva gaspedalen, och med Ut menas kabeln som går upp i bilen.

  • Nissan King Cab 2001 (103hk motorn)
    Hastighet kan tas ifrån originalgivare. Varvtal ska tas ifrån generator.
    Bosse har gjort ett fint dokument gällande installation i en sådan bil, se denna länk.


Suzuki

  • Vitara/Grtand Vitara -06 och senare

    H-CAN och inkopplingen av gaspedalen:
    Blå ca 0,35v ska klippas och kopplas till In1 och vidare till Ut1
    Vit/Blå ca 0,75v ska klippas och kopplas till In2 och vidare till Ut2
 

Isuzu

  • D-Max ca -07 och senare

    H-CAN och inkopplingen av gaspedalen:
    Vissa D-Max har 3 variabla kablar i gaspedalen där det brukar vara dessa värden:

    0,6v, 4,4v och 4,4,v

    Koppla då såhär

    Koppla 0,6v på In1 resp Ut2
    Bunta ihop 4,4v kablarna och lägg båda på In2 resp Ut2.

    Kalibrera gaspedalstyrningen i H-CAN om nödvändigt.

Ford

  • Ranger ca -07 och senare (och Mazda BT-50)

    Har kända problem med H-CAN.

    1) H-CAN måste ha konstantström
    2) H-CAN gasepdalstyrning ska kalibreras till ca 0,3v över tomgångsnivån
    3) ABS säkringen måste byglas/skyddas så ABS systemet alltid har ström eller så måste tomgångsbrytaren på gaspedalen kopplas med ett NC relä så tomgångsbrytaren alltid har ström när H-CAN har ström.

    eller

    4) Kundrapport: Vi tog loss gaspedal med tomgångsbrytaren. Mätte upp tomgångsbrytaren när den var 0 och satte en distans så att det höll sig kvar i det läget när vi satte dit kontakterna igen.
    Då fick vi två olika värden på In1 och In2 som låg på ca 0,85 och 0,95. När jag ställt om h-can till detta så försvann motorlampan. Tyvärr ökade tomgången så jag var tvungen o spärra 4,5 växel.

    eller

    5) Programmera bort felkoderna som uppstår vid installationen, direkt i motorstyrdonet. Koderna ska programmeras bort, så de ej kan komma tillbaka.

Peugeot

  • 207 -06
    Standard CAN passar denna bil för H-CAN

    Speciell inkoppling i gaspedalen
    Kabelfärg  stiftnr  tomgång    fullgas
    Röd            Stift 5   4.23v         1.048v
    Lila             Stift 1    0.4V          3.773V

    Använd stift 1 på In1 och stift 5 på In2 (kalibrera sedan gaspedalstyrningen i H-CAN enl video)
    Viktigt! Montera 2st motstånd 4,7k från +12V, ett till In1 och den andra till In2. Bägge från +12v.


Citroen

  • Standard CAN passar denna bil för H-CAN

    Speciell inkoppling i gaspedalen
    Kabelfärg   tomgång    fullgas
    Grön            0,19v         1,84v
    Lila               0.19V         1,84V

    kan också finnas andra färgen och andra värden.

  • Använd grön på In1 och lila på In2 (kalibrera sedan gaspedalstyrningen i H-CAN enl video)
    Viktigt! Montera 2st motstånd 4,7k från +12V, ett till In1 och den andra till In2. Bägge från +12v.


BMW

  • BMW med H-can
    Välj en stabil 15 matning som ej dippar när startmotorn drar. Använd ej konstant ström. Används konstant ström så är vissa styrdon aktiva i bilen trots tändningen är av, om h-can är påslagen.

  • BMW med H-reg
    Varvtalssignal kan tas ifrån OBD-uttaget pin 9, obekräftat på alla BMW från -00 och uppåt, men verifierat på E46 bland annat.



Denna sida får löpande uppdateringar.
Maila gärna in till oss på info@lohelectronics.se om du vill dela med dig av fordonsspecifika tips.


På denna länk kan man läsa Transportstyrelsens författningssamling angående A-traktorbestämmelser.

Andra inlägg

Produkten är för tillfället slut på lager. Skriv in din e-postadress så meddelar vi dig när den kommit in på lager igen.